De baas van de NS vindt zelf dat reizigers in het openbaar vervoer te vaak moeten in- en uitchecken.

“Dat constante in- en uitchecken kun je bijna niet maken naar de reiziger”, vindt NS-topman Timo Huges. Hij stelt dinsdag in de krant Metro dat het systeem simpeler en neutraler moet. De NS moet beter gaan samenwerken met andere ov-bedrijven en ook intern, aldus Huges.

“Ik wil dat we veel meer van buiten naar binnen denken. We zijn van en voor de reiziger. Betrek de reiziger dus in de besluitvorming”, zegt hij.

Ov-chipkaart: één keer in- en uitchecken

Zijn “ultieme doel” voor de ov-chipkaart is dat reizigers met één keer in- en uitchecken een heel traject kunnen afleggen, dus niet alleen met de trein, maar ook met het stads- en streekvervoer.

Vanaf juli verdwijnt het papieren treinkaartje. Een treinreis kan bij de Nederlandse Spoorwegen, Connexxion, Veolia en Arriva vanaf juli alleen nog met de ov-chipkaart worden betaald.

Voor toeristen en reizigers die maar heel zelden van de trein gebruikmaken wordt nog wel een uitzondering gemaakt: zonder ov-chipkaart betalen ze dan het volle tarief plus een toeslag van 1 euro.

Verdwijnen papieren kaartje trein

De treinvervoerders introduceren eenmalige (overigens ook papieren) chipkaartjes gelijktijdig op 9 juli. Reizigers kunnen er gewoon mee in- en uitchecken en de poortjes openen. Dat is van belang omdat mensen vanaf juli alleen met een chipkaart via de poortjes naar de perrons kunnen komen.

Overigens zijn lang niet alle stations uitgerust met dergelijke poortjes. De eenmalige kaart is te koop kaartautomaten en de NS-servicebalie en geldig bij alle treinvervoerders.

Consumentenorganisaties, verenigd in het Nationaal OV-Beraad (NOVB), zijn het eens met de invoering van de eenmalige chipkaart. Maar de organisaties, waaronder de ANWB, de Consumentenbond en reizigersvereniging Rover, betreuren het dat het voor de incidentele reiziger moeilijker en duurder wordt gemaakt om met de trein te reizen.

Reizen met korting kan vanaf 9 juli alleen nog als je een ov-chipkaart hebt. NOVB denkt dat de treinvervoerders er reizigers mee afstoten.

NS, Connexxion, Veolia en Arriva houden de komende 2 maanden een publiciteitscampagne en proberen reizigers met aanbiedingen te verleiden om over te stappen op de ov-chipkaart.

Lees ook

Waarom een Europese treinreis boeken zo moeilijk is

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl